I ❤ Nortal – mistä arvot tulevat?

Nortal on Tallinnassa päämajaansa pitävä yritys, joka on vastuussa isosta osasta Viron valtion digitalisaatioihmettä ja sen myötä syntyneistä kansalaispalveluista. Vuonna 2011 he ostivat CCC:n, oululaisen IT-mammutin, joka oli kunnostautunut varsinkin suomalaisen teollisuuden järjestelmien parissa, eli öljynjalostamoiden, terässulattamoiden ja telekommunikaatioverkostojen prosessien optimoimisessa.
Yrityksellä oli myös hieno uusi visio – Seamless society eli saumaton yhteiskunta.

Haasteellista sen sijaan oli tuoda tämä abstrakti visio ruohonjuuritason myyntitapaamisiin ja vakuuttaa asiakkaat siitä, että tämä uniikki yritysyhdistelmä voi tuottaa kekseliäämpiä ideoita ja luotettavampaa puurtamista kuin kilpailijat. Kilpailijat komeilevat Suomen parhaimmilla työpaikoilla, herkullisimmilla toimistokahveilla ja itsepantuilla oluillaan. Myyntimiehet repivät hiuksia päästään miettiessään mitä heidän oikeasti pitäisi kertoa asiakkaille.

Nortalilla oli arvot kirjattuna: team work, constant improvement, openness and honesty ja meaningful impact. Ne olivat suhteellisen geneerisiä eivätkä herättäneet ahaa-elämystä – ”just tuollaisia me ollaan!”

Mikä erottaisi oikeat arvot sanahelinästä?

Ensimmäinen tehtäväni Nortalin luovana johtajana oli löytää uusi, mutta Nortalille ominainen narratiivi. Mikä on Nortalin valttikortti? Haastattelin rivityöntekijöitä, myyntimiehiä ja -naisia, ylintä johtoa, ja luin nortalilaisten kirjoittamia kuvauksia yrityksestä. Kiinnostavinta oli kuulla, mitkä olivat ne ydinasiat, joihin ihmiset kiinnittyivät ja miten eri lähtökohdista he niihin tarttuivat. Toisilla oli strateginen näkökulma, toisilla yhteiskunnallinen sanoma, kolmansilla taas ylivertainen rehellisyys asiakkaiden kanssa.

Vanhojen arvojen lisäksi keräsin ison listan asioita ja lainauksia siitä mikä tekee yrityksestä omanlaisensa.

Huomasin, että lausahdukset viittasivat aina joko sisäisesti ihmisiin, asiakkaisiimme tai yhteiskuntaan ylipäänsä. Ryhmittelin ne ja jaoin ne matriisiin ja päädyin neljään alueeseen, joita asiat koskivat. Onnistuin huomaamattani luomaan yritykselle uudet arvot perustuen keräämiini hajanaisiin ajatuksiin.

Seamless societyn ongelma oli siinä, että sitä ei linkitetty yrityksen aitoihin arvoihin. Kuten Simon Sinek (jokaisesta yrityskulttuuripresentaatiosta tutun start with why -lausahduksen keksijä) sanoi:

”asiakkaat eivät ikinä rakastu yritykseen, jos sen työntekijät eivät rakastu siihen ensin”.

Jos Nortal tavoittelee maailman parhaimpia talentteja, heidän pitäisi inspiroitua ajatuksesta Nortalilla työskentelemisestä ja yhteiskunnallisesta sanomasta. Päädyin seuraavanlaisiin arvoihin vanhojen sijasta:

Ajattele ihmisiä ensin.People first

  • Luota kollegoihisi.
  • Tee yhdessä asiakkaiden kanssa.
  • Arvosta monimuotoisuutta ideoinnissa.

Kollegat, asiakkaat, loppukäyttäjät ja kansalaiset ovat kaikki ihmisiä. Nerokkainkin projekti voi mennä pieleen, jos et aloita ymmärtämällä miten työsi ja tekosi käyvät yhteen ihmisten kanssa, joille se on tarkoitettu ja ihmisten kanssa työskentelemällä.

Ole nopealiikkeinen kokeilija.

  • Innovoi ja iteroi.
  • Löydä mahdollisuuksia asiakkaalle.
  • Riko olemassa olevia kaavoja.

Keksi, kokeile, opi. Maistele välillä myös asioita, jotka eivät ole mukavuusalueellasi. Ideoi pragmaattisesti ja pidä huolta, että teet päivittäin jotain joka hyödyttää itseäsi, asiakkaan liiketoimintaa ja ympäröivää maailmaa.

Ole läpinäkyvä.

  • Jaa tietoa, ideoita ja epäonnistumisia.
  • Kerro asiakkaille totuus, eikä vain mitä he haluavat kuulla.
  • Ole hyvä ihminen.

Kommunikoi avoimesti ja rehellisesti, on se sitten taloudesta, tavoista tai terävistä ideoista. Tee tarkoituksella keskusteluista avoimia, jotta ihmiset voivat nähdä mistä on puhuttu ja osallistua päätöksentekoon. Asiakkaillekin voi näyttää miten sitä makkaraa tehdään. Kohtele kaikkia oikeudenmukaisesti ja kunnioittavasti – kukaan ei osaa telepatiaa.

 

Anna yhteiskunnalle panoksesi. 

  • Luo aktiivisesti yrityskulttuuria.
  • Ymmärrä asiakkaan isoa strategiaa.
  • Edistä myönteistä yhteiskunnallista vaikutusta.

 

Tiedä mitä olet tekemässä. Tee yhteiskunnasta saumattomampi edistämällä lisäämällä siihen arvoa, jonka Nortal tuo asiakkailleen ja yhteiskunnalle kokonaisuutena. Ymmärrä mitä asiakkaamme tekee, mihin strategiamme perustuu ja mitä arvoa tuomme maailmaan.


Yksi inspiroivimmista projekteista on Nigerian valtiovarainministeriölle tekemämme järjestelmä, joka vähensi valtavasti Nigerian tasavallan instituutioiden korruptiota sekä paljasti kymmeniä tuhansia olemattomia haamutyöntekijöitä, jotka ansaitsivat vielä palkkaa ja eläkettä. Halusin, että otamme sen esimerkkinä siitä mitä voimme saavuttaa, jos uskomme yhteiseen päämäärään asiakkaamme kanssa.

Näin arvot eivät vain kertoneet miten odotimme työntekijöiden toimivan keskenään, mutta myös samalla antoi ohjeet myyjille ja asiakasrajapinnassa oleville siitä, miten heidän tulisi kohdella asiakasta, mutta ennen kaikkea ne ohjasivat toteuttamaan yrityksen yhteiskunnallista visiota.

2 Comments

Jätä kommentti